Khamis, 20 November 2014

Cuti Sekolah Penggal Akhir 2014 Bermula

Kringgg..bunyi loceng 20 November 2014..tamat sudah persekolahan anak2 terutama bagi negeri Johor, Terengganu dan Kelantan. 44 hari mereka akan bercuti dari datang ke sekolah..(macam tempoh pantang bersalin pula)
Bagi ibubapa pastinya telah merancang beberapa aktiviti yang bersesuaian dengan usia anak-anak. Sekarang terdapat pelbagai kem untuk pengisian rohani dan jasmani anak-anak.Pelbagai info dari grup2 whatsapp( mesti semua ada lebih dr satu grup kan..). Jumlah bayaran pun berpatutan.Jadi terpulang pada pengisian dan budget yang ibubapa mahukan..
Bagi anak-anak saya, saya telah pun merancang percutian keluarga ke Melaka. 2 hari 1 malam sahaja. Namun istimewanya percutian ini bakal disertai Atuk, Mak Tok serta ibu dan bapa saudara serta sepupu-sepupu mereka yang berusia 10 hingga 1 tahun. Pasti meriah sebab inilah julung kali kami bakal bercuti bersama.
Percutian ini telah saya janjikan sekiranya mereka cemerlang dalam peperiksaan. Alhamdulillah keputusan mereka cemerlang meskipun tidaklah menerima anugerah dan hadiah di peringkat sekolah. Kami berharap agar kecemerlangan mereka diteruskan sampai bila-bila. Amin..
Bagi pengisian rohani saya bercadang untuk menghantar si abang yang berusia 9 tahun ke kem motivasi " I'm a Successfull Student " yang dianjurkan oleh teman sekolah saya. Kem yang bakal dibuat 2 hari dan tidak jauh dari kawasan rumah (tidak perlu bermalam) adalah sebagai pengenalan buat beliau. Harapan agar dia rasa seronok dan gembira dengan ilmu dan kawan-kawan baru.
Kami juga memberi peluang pada anak-anak bermain dengan games di handphone lama kami. Namun pemberian ini bersyarat. Tidak boleh 24jam dengan gajet ini. Hanya sesekali sahaja dan tidak boleh taksub hingga mengabaikan orang di sekeliling. Kami lebih gembira jika anak-anak bermain dengan permainan seperti blok, lego, puzzle, saidina, dam, chess, pondok-pondok kerana itu lebih membina dan menyeronokkan. Itu sahaja catatan untuk kali ini..
Antara kem dan progam sempena cuti sekolah di Johor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan